Digitalizacja procesów w przedsiębiorstwach nie mogła pominąć działu zasobów ludzkich. Pracownicy HR i liderzy mogą sięgać po cyfrowe narzędzia biznesowe, które ułatwiają pracę i poszerzają wiedzę na temat pracowników. Które z nich warto wybrać? W jakich działaniach narzędzia biznesowe mogą być przydatne?
Dlaczego warto sięgać po testy kompetencji online?
Nowoczesne organizacje gromadzą mnóstwo danych, szczególnie w kontekście sprzedaży czy finansów. Nie powinny jednak na tym poprzestawać. Ważne, aby firmy również lepiej rozumiały, jakie kompetencje są dostępne “na pokładzie”. Pozwala to nie tylko wyznaczyć możliwości przedsiębiorstwa pod względem operacyjnym, ale także wskazać precyzyjnie obszary i kierunki, w których niezbędne są wzmocnienia. Im więcej firma wie na temat swoich pracowników, tym efektywniej może funkcjonować na co dzień.
Testy kompetencji online to także świetne rozwiązanie dla pracowników. Mogą dzięki nim odkryć swoje mocne strony i wykorzystywać je w ramach obowiązków służbowych. Mogą także odkryć, że nie są najlepiej dopasowani do swojego stanowiska, co może być impulsem do pozytywnych zmian czy szkoleń. Brak satysfakcji w środowisku zawodowym, który często łączy się z niewykorzystywaniem potencjału, to poważny problem zarówno dla pracownika, jak i samej organizacji. Od frustracji do wypalenia zawodowego tylko krok – koszty jednak poniesie w tym wypadku firma, która będzie musiała szukać nowego pracownika. Po jakie narzędzia warto sięgnąć w kontekście kompetencji pracowników? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Extended DISC – poznaj styl komunikacji pracowników
Narzędzie biznesowe Extended DISC bada styl zachowania pracowników w kontekście 4 głównych stylów (Dominujący, Towarzyski, Wspierający, Dokładny), jakie w swoich pracach wyróżnił m.in. Carl Gustav Jung. Badanie to wygląda następująco: wybrana osoba wypełnia kwestionariusz online na podstawie którego powstaje raport pokazujący naturalne style zachowań i komunikacji, predyspozycje i talenty danej osoby.Mimo formy testu Extended DISC nie weryfikuje i nie ocenia umiejętności czy kompetencji, a jedynie daje wgląd w styl (czyli zbiór charakterystycznych zachowań) komunikacyjny, a także informuje na temat czynników motywujących i stresogennych danego pracownika.
FinxS Sales Assessment (FSA) – test kompetencji online dla sprzedawców
Jeśli w firmie obecny jest dział handlowy, to warto skorzystać z testu kompetencji online, jakim jest badanie FinxS Sales Assessment (FSA). Forma tego badania jest identyczna, jak w wypadku Extended DISC – wybrany sprzedawca (ważne, aby miał co najmniej 6 miesięcy doświadczenia w zawodzie) wypełnia kwestionariusz on-line. Jego rezultatem jest raport, który analizuje odpowiedzi handlowca w kontekście 18 kluczowych umiejętności sprzedażowych (takich jak prospecting, zdobywanie zaufania, kontrola procesu sprzedaży czy radzenie sobie z obiekcjami). Podobnie jak Extended DISC, FSA nie mierzy wiedzy branżowej i nie jest testem psychologicznym. Umożliwia dokładne mapowanie kompetencji sprzedażowych obecnych w zespole, dzięki czemu np. menedżer lub dział HR może łatwiej podjąć decyzję o konieczności szkoleń, wewnętrznych roszad czy uruchomieniu rekrutacji.